субота, 24 жовтня 2015 р.

 Виступ на інтернет-конференції  "Від компетентного вчителя до компетентного учня"
Секція 2. Формування ключових компетентностей учнів старшої школи шляхом використання сучасних технологій.
Мороз Ольга Сергіївна,
Вчитель математики  Златопільської  гімназії  м .Новомиргорода
З  досвіду використання  методу проектів на уроках математики.
Якщо учень не переживає радості пошуку і знахідок, не відчуває живого процесу становлення ідей, то йому рідко вдається досягти ясного розуміння всіх обставин, які дозволили обрати саме цей, а не який-небудь інший шлях. (А. Ейнштейн).
 Мета державної політики щодо розвитку освіти, як зазначається в Доктрині освіти в Україні у XXI сто¬літті, полягає у створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України. Пріоритетним напрямом реформування освіти є досягнення якісно нового рівня у вивченні базового навчального предмета - математики.
Математичні знання і вміння розглядаються не як самоціль, а як засіб розвитку особистості школяра, забезпечення його особистої грамотності, як здатність розуміти роль математики у світі, в якому він живе, висловлювати обґрунтовані математичні судження і використовувати математичні знання для задово¬лення пізнавальних і практичних потреб. Відчути свою спроможність, успішність, комфортність на уроці дає використання сучасних технологій, а саме — проектної.




Суть методу проектів
Глосарій:проектна технологія ,метод проектів, проект, навчальний проект , проектування.
Проектний метод у компетентнісно спрямованій освіті – це інструмент, який створює унікальні передумови для ключових компетенцій (соціальних, полікультурних, інформаційних, комунікативних тощо) і самостійності учня в осягненні нового, стимулюючи його природну допитливість і творчий потенціал.
Проектне навчання – корисна альтернатива класно-урочній системі, але воно аж ніяк не повинна витісняти її й ставати певною панацеєю. Фахівці з країн, які мають великий досвід у цій справі, вважають, що проектне навчання варто використовувати як доповнення до інших видів прямого чи непрямого навчання, як засіб прискорення росту в особистісному вимірі, і в академічному.
Що дає  використання методу проектів на уроках математики?
o Навчитиучнівсамостійного, критичного мислення.
o Міркувати, спираючись на знанняфактів, закономірностей науки, робитиобґрунтованівисновки.
o Прийматисамостійніаргументованірішення.
o Навчитипрацювати в команді, виконуючирізнісоціальніролі.
Якщо учень зуміє впоратися з роботою над навчальним проектом, можна сподіватися, що в справжньому дорослому житті він виявиться більш пристосованим: зуміє спланувати власну діяльність, зорієнтуватися в різноманітних ситуаціях, адаптуватися до мінливих умов життя.
Необхідність прогресивних освітніх технологій - це об'єктивна вимога, і тому, як правило, кожен вчитель з часом їх виробляє. І тут можна піти двома шляхами: 1) створити власну технологію; 2) перейняти те, що відкрито іншими і адаптувати для себе і своїх учнів. Оптимальним для мене виявився другий шлях . «Математика + ІКТ = навчальний проект» - таку формулу я намагаюся втілити на своїх уроках
У своїй роботі я використовую групові та індивідуальні, моно-предметні і міжпредметні, інформаційні та практико-орієнтовані проекти. Застосовую модель навчального заняття в режимі проектного навчання, використовуючи технологію дослідницького проекту.Також пропоную учням творчі міні- проекти для домашнього завдання. Планованими результатами і формами їх подання можуть бути: кросворд, чайнворд, ребуси, газета  і ін.
            Наприклад, інформаційні проекти у  5-му класі "Подорож у Країну дробів", в 6-му класі "Пропорції навколо нас", в 7-му класі "Як функція може зв'язати воєдино оточуючий нас світ", у 8-му класі проект "У світі симетрії", у 9 класі – «Відоме і невідоме число Пі». Для учнів старших класів практикуюпроведення довгострокових проектів ,яківимагаютьбільше часу для підготовки і досить серйозної самостійної пошукової, дослідницької діяльності в позаурочний час.Такі проекти і, відповідно, уроки не можуть проводитися занадто часто,перетворюючись на щось повсякденне, - вони повинні бути святом знань, певними віхами у вивченні такої цікавої і чудової  науки, якою є математика.
       Прикладом такого проекту є проект «Фрактальна геометрія-це круто», який підготували учні 11 класу з використанням  мультимедійних технологій,   глобальної мережі Інтернет. Він виконувався  моїми учнями у рамках позакласної  діяльності. На мій погляд, такі проекти  доцільно використовувати при узагальненні та систематизації матеріалу,на підсумкових заняттях курсів за вибором,факультативів.
          На питання «Що  ж дає застосування проектної технології на уроках математики?»,- мої учні відповідають: - Краще засвоюється матеріал -73%, уроки стали цікавіші - 68%, з бажанням йдемо на урок - 53%, з'явилася можливість демонструвати свої роботи -26%, зріс інтерес до предмета - 98%, до практичного матеріалу - 87% ,до галузі знань (ширше шкільного курсу) - 42%,  бажання спілкуватися з учителем по предмету - 97,8%.
На запитання: « Чому вдалося навчитися в ході роботи над проектом ?»,  мої учні кажуть: - Розподіляти правильно час -32%,  досягати поставленої мети- 17%,  виступати перед аудиторією -16%, здобувати інформацію -14%, підготувати презентацію- 21%.
 Залучення учнів до проектної діяльності з використанням ІК- технологій дозволяє найбільш повно визначати і розвивати інтелектуальні та творчі здібності кожного школяра по мірі їх розвитку.
 У висновку хочу сказати, щопроектну технологію вважають технологією ХХІ століття, а вміння її застосовувати у своїй педагогічній діяльності - показником високої кваліфікації вчителя, його прогресивної методики навчання та розвитку учнів, яку необхідно постійно вдосконалювати.
           Використання методу проектів на своїх уроках дозволяють мені   зацікавити процесом вивчення математики більшість школярів. Ну а в подальшому це дозволить підвищити якість знань з  предмета. В даний час я, як вчитель, девізом своєї роботи обрала слова Джона Дьюї «Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора, ми вкрадемо у дітей завтра». Хочеться, щоб «завтра» наших учнів було гідним.
Література
1.  ПолатЕ. С. Метод проектов // http://nsk.fio.ru./festival/docs/polat.htm
3.  С. Особистісно зорієнтовані технології: метод проектів // Підручник для директора. - 2005 - № 9-10. –[с. 25 – 31].
4.Лисенко С. Про проекти //Відкритий урок. 2003. - №17. –[ с.17-18].
5.Логвін В. Метод проектів у контексті сучасної освіти //Завуч. – 2002. - №26. – [с.4. ]
6.Освітні технології: навч.-метод. посіб. /О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; За заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256с.

                                                       Як створити веб-квест
                                                       Покрокова інструкція
Крок 1: визначте тему.
Крок 2: виберіть сайт, на якому є матриця (шаблон) для створення веб-квеста.Для тих,хто робить це вперше можна використовувати презентацію у форматі Power Point на своїй сторінці сайту.
Крок 3: придумайте завдання.
Виберіть форму, в якій учні отримають завдання:
1) Презентація (напр програма PowerPoint -. Розширення .ppt).
2) У вигляді тексту (наприклад програма Слово -. Розширення .doc).
3) Візуальний матеріал. (Набір картинок, фотографій і т.д. у вигляді архіву - расширення-.zip, .rar).
Крок 4: продумайте систему оцінювання.
Крок 5: підберіть джерела інформації, якими користуватимуться учні  для пошуку відповіді.
Крок 6: розмістіть веб-квест на сайті.
На сайті Zunal WebQuest Maker – FREE (http://www.zunal.com/) Zunal Веб-квест  (http://www.zunal.com/) можна створити свій веб-квест абсолютно безкоштовно. Для цього необхідно:
1) Створити логін (зареєструватись) на сайті.
2) Веб-квест створюється поетапно.
3) Сторінок (етапів) сім:
1.  Title - стартова сторінка.
2.  Introduction  - вступу.
3.  Tasks  - спільні завдання.
4. Process- процес роботи.
5. Evaluation  - критерії оцінювання.
6. Conclusion  - висновок.
7. Teacherspage - сторінка для вчителя


                                            Опис змісту кожної сторінки
Назва  На стартовій сторінці пишеться назва квесту, його короткий опис, вибирається  рівень складності (вказується клас), потім вибирається тематична принадлежність квесту (напр. Англійська мова ...) В кінці пишуться ключові слова, щоб тим самим полегшити пошук (напр. Ренесанс, Да Вінчі ...).
Введення  У вступі вказуються теми завдань.
Завдання  На цій сторінці учні знайомляться з планом роботи. Визначається кількість учнів  в групі. Вказується завдання і джерела інформації. Джерела інформації і можуть бути в різному вигляді. (напр. Як посилання на інший сайт, як документ у вигляді текта або презентаціі).
Процес   У розділі процес роботи, даються конкретні завдання.
Оцінка  Критерії оцінювання встановлюються залежно від складності завдання. Як пояснення до оцінок пишеться коментар.
Висновок   висновок про виконану роботу, включає в себе інформацію про набуті навиках.
Сторінка вчителя На сторінці вчителя слід розмістити рекомендації по використанню  веб-квесту.
Коли всі сторінки заповнені, Веб квест готовий до публікації, після якої він стане доступний для інших користувачів.

Немає коментарів:

Дописати коментар