Алгебра,10 клас
Тема уроку: розв’язування ірраціональних рівнянь
Мета уроку:
Узагальнити і систематизувати знання учнів про ірраціональне рівняння; підготовка учнів до ЗНО;
Розвивати творче мислення ,математичне мовлення;
Виховувати вміння працювати разом ,почуття відповідальності, культуру спілкування.
Завдання уроку: узагальнити та систематизувати знання, уміння і навички учнів по темі «Ірраціональні рівняння». Розвивати навички самоконтролю ,логічного мислення ,математичну мову.
Обладнання: мультимедійний проектор,презентації учнів,картки для роботи.
Хід уроку
Вступне слово вчителя
На попередніх уроках ми навчилися розв’язувати ірраціональні рівняння. Сьогодні підведемо підсумок вивченого . Урок проведемо у вигляді гри-змагання «Щасливий випадок». Гра проходить у 7 геймів . У ній беруть участь три команди: √Х; √Y ; √Z.
За правильну відповідь кожна команда отримує жетон . За кількістю зібраних жетонів визначають команду- переможницю. Перед грою давайте побажаємо один одному успіху ,адже як говорив Конфуцій: «Успіх – це тільки 10% таланту і 90% щоденної наполегливої праці». Пропоную вам до слова УСПІХ підібрати прикметники.
УСПІХ-усміхнений,спокійний,прогресивний,ініціативний,хоробрий.
Проведення гри
Гейм 1 «Теоретичний»
Завдання для команди «√х»
Серед даних рівнянь назвати ірраціональні рівняння
1)√(6-3) х =5; 2)х +4х =7; 3) +3х=5; 4) 5х- =10;5)9 =0
2.Розв’яжіть рівняння усно : √х =2 ; √(х+1) =1 ; ∛(х+1) =3; ∜х = -625 ;
3.Яке з рівнянь не має коренів ? Відповідь обґрунтуйте.
∜х=-2 ; √(5&3х) +1=0; √х -4 =0; √(7&х+1) =-1;∜(х-5) =∜(4-х) .
Завдання для команди «√у»
1.Серед даних рівнянь назвати ірраціональні:
1)√(х+8) =15; 2)√2/х +12х=9;3)∛(х-5) =6;4) 6х2 +3х -√3 =1;5)√(5&х+8) =0
2.Розв’яжіть рівняння усно :∛х =3; √(х+2) =6;√(9&х+3) =3; √(5&х) =(-2).
3.Яке з рівнянь не має коренів? Відповідь обґрунтуйте.
√(х+8) =0;√(6&2х+9) =-5; √(9х+87) +78 =0; √(11&х+8) =-2;√(х+2) =√(3-х).
Завдання для команди«√Z»
1.Серед даних рівнянь назвати ірраціональні :
1)∛(х+7) =0;2)∜9х+8х =6;3)х/√7 +8х=4;4)∜(х+5) =8;5)√(х+9)/7 =11.
2.Розв’яжіть рівняння усно :∜х =3; √(х+4) =√1;√х+6=4;√(5&х+1)=0;
√(х+1)+√х =0.
3.Яке з рівнянь не має коренів? Відповідь обґрунтуйте.
√(х+9) =0; √(8&х)+6 =0; √(7&х+7)=-3;√(х-8) +√(6-х) =0;√(8&х+8) =∛(-5).
Гейм2 «Історичний»
При розв’язуванні ірраціональних рівнянь ми маємо справу з ірраціональними виразами,коренями різних степенів .Зробимо екскурс у минуле і згадаємо деякі факти з історії математики.
Свої презентації для перегляду нам пропонують групи √х,√У, √z
Група √х -про ірраціональні числа;
Група √у- про квадратний корінь;
Група √z- про ірраціональні рівняння;
Гейм 3 «Домашнє завдання»
Кожна група ,готуючись до уроку, отримала завдання розв’язати рівняння √(15-х) +√(3-х) =6 різними способами.
Група √х – представляє метод піднесення до степеня;
Група √у -зведення до системи раціональних рівнянь;
Група√z -множення обох частин рівняння на вираз,спряжений лівій частині .
Гейм 4 «Практичний»
Іван Франко казав: « Книги- морська глибина ,хто в них пірне ,аж до дна, той ,хто і труду мав досить ,дивнії перли виносить». Я пропоную вам розв’язати декілька рівнянь:
із збірника задач і вправ , виданого у 1913 році.
(ст.338 збірника,№1176): ∛(8х+4) +∛(8х-4) =2; Відповідь:-0,5; 0,5 .
Із збірника для ДПА за середню школу ( ∛(х+1) -5 √(6&х+1) =6 ;
Із збірника ЗНО (√(х+2х+1) +√(х-2х+1) =6 .
Гейм 5 «Темна конячка»
Розв’яжіть самостійно рівняння і розшифруйте вислів
Група √х ∶ а)∛(х-9) =-3 ;відповідь х=-18. б) х+4 =√(-х-4) ; відповідь х=-4.
Група √у: а)∛(х-28) =2; відповідь х=6 і-6; б) х+2=√(х+4) ;відповідь х=0
Група √z: а)√(41-х) =4; відповідь х=5і -5;б)√(х+6) √(х+1) =6;відповідь х=3
КОД
-18 БЛАЖЕНСТВО ТІЛА -
-4 У ЗДОРОВ’Ї
5 і-5 БЛАЖЕНСТВО РОЗУМУ -
3 В ЗНАННЯХ .
6 і-6 ФАЛЕС
0 МІЛЕТСЬКИЙ
Гейм 6 «Ерудит»
Сьогодні ми зупинимось на розв’язуванні складних ірраціональних рівнянь нестандартними способами
1.Застосування властивостей функції до розв’язування ірраціональних рівнянь √(40&х+1)+ √(40&х) =cos〖х/2〗 ;
Розв’язання
ОДЗ:х ≥ 0. Нехай f( x ) =√(40&х+1) +√(40&х) , а g(x) =cos〖x/2〗 ,тоді знайдемо області значень цих функцій (скінченна ОДЗ) .
E(f) =[-1; +∞ ) і E(g) =[-1; 1] , E(f)∩E(g) =1 .
Отже,√(40&х+1) +√(40&х) =1 ,якщо х=0 .
Відповідь: х =0.
2.Оцінка значень лівої і правої частин рівняння
√х +∜х +√(8&х+1) =1
Розв'язання
√х+∜х = 1 -√(8√&х+1) ; ОДЗ: х≥ 0. У лівій частині рівняння функція f(x) =√x+∜x ≥0 на всій області визначення ,а у правій частині–g(x)= 1- √(8&х+1)≤0 на ОДЗ .Тоді рівність між ними можлива лише при умові ,коли
ліва і права частини рівняння одночасно дорівнюють нулю. Це можливо лише за умови х=0. Цей розв’язок єдиний.
Відповідь: х=0.
3.Використання монотонності функцій √х +2∛х=3;
Розв’язання
Рівняння√х + 2∛х=3 має єдиний розв’язок х=1 ,бо функція f(x)= √х +∜х зростає на ОДЗ як сума двох зростаючих функцій.
Гейм 7 «Фантастистичний»
Вправа «Оживи математичний знак» - скласти розповідь про √(2n&x) і √(2n+1&x)
ПІДСУМОК ГРИ.
Немає коментарів:
Дописати коментар